traject Tjechië - Reisverslag uit Laa an der Thaya, Oostenrijk van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu traject Tjechië - Reisverslag uit Laa an der Thaya, Oostenrijk van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

traject Tjechië

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

15 September 2012 | Oostenrijk, Laa an der Thaya

7 september t/m 14 september

Wat kunnen buurlanden toch sterk van elkaar verschillen, zo ook Polen en Tsjechië.
De grote huizen met de bloembakken vol geraniums doen Oostenrijks aan, de kastelen en ruïnes meestal op de top van een rots, die we, men spreekt hier beter Duits en geen Engels.
Zwerfhonden zien we hier niet, zwerfafval eveneens niet meer gezien en de mensen zijn minder “horkerig”, zoals wij dat noemen!
Wij vinden de sfeer hier erg prettig maar ook hier is het oppassen met oversteken!!

Wij fietsen door de regio Moravië en de eerste dagen rijden we aan de voet van het Beskydy gebergte.
Dat betekent zo nu en dan flinke klimmetjes maar dan heb je ook leuke en snelle afdalingen!!
Ook hier veel fruitbomen en we stoppen regelmatig om de pruimen te testen!
De plaatselijke lekkernijen moeten we natuurlijk ook proberen waaronder Bramboraky, een aardappelpannenkoek, gerookte kaas in de vorm van vlechtjes, de beroemde Hermelin kaas, een zachte kaas die warm wordt gegeten, en vruchtenkoek in de vorm van een pizza.
Waarschijnlijk komen we dit keer zwaarder thuis dan we bij vertrek waren!!!

We proberen zoveel mogelijk de fietsroute 5 te volgen die van Krakau naar Wenen gaat.
De temperatuur gaat weer naar zomerse waarden en op dinsdag, als we aankomen in Brno, is het ruim 30 graden.
Regelmatig fietsen we door gezellige plaatsen zoals Hranice en vandaar volgen we ruim 25 km fietspad langs de rivier de Beĉla.
Het is zondagmiddag, prachtig weer en wat we al hadden geconstateerd; de Tsjechen houden ook van fietsen én skaten, wat een drukte!

Via Frydek-Mistek, Starȳ Jičin komen we laat in de middag aan in Mostkovice en omdat het nu al voor achten donker is moeten we ons haasten om zowel de tent op te zetten en te eten voordat het donker is.
De herfst is duidelijk in aantocht....de korte avonden, de vallende bladeren, de druiven en maisoogst is begonnen en we hebben koudere nachten.

We waren de laatste maanden niets anders gewend dan de 24 uurs economie...daar doen ze in Tsjechië niet aan mee, vandaar dat we 's middags om 5 uur voor een gesloten supermarkt staan!
Dat wordt dan buiten de deur eten wat in dit land spotgoedkoop is....voor € 12,00 eten en drinken we!!
De weg van Sloup naar Brno gaat langs een aantal grotten met karstgesteente en wij bekijken de Balcarka grot van binnen.
We blijven 2 dagen in Brno maar omdat alle accomodatie in het centrum is volgeboekt vanwege een beurs gaan we naar een eenvoudig pension, een paar kilometer buiten het centrum maar met de tram zitten we zo in het centrum.

Het weer slaat de volgende dagen enorm om. Het regent en het is wel 15 graden kouder dus de plu én de trui moeten mee als we naar de stad gaan.
Enkele hoogtepunten in de stad zijn: de ondergrondse gewelven, Freedom Square, Spilberk Castle, een voormalige gevangenis, en natuurlijk zijn er de vele kerken en rijk versierde oude gebouwen.

Maar vrijdag is het gelukkig weer droog en een graadje of 20, prachtig fietsweer, dus we gaan weer verder!!
Ten zuiden van Brno begint de druivenstreek en de boeren verkopen het vers geperste druivensap wat nog geen wijn is, ook wij kopen een fles en vinden het lekker.
Langs de weg staan vele kleine wijnkeldertjes waar de wijn wordt geperst en bewaard.
Tot aan de grens met Oostenrijk is redelijk vlak en er zijn fietspaden en kleine rustige weggetjes.

Onze laatste overnachting in Tsjechië doen we op een enorm grote camping ( de eerste) aan een meer maar gelukkig is het seizoen voorbij, dus is het redelijk rustig!
Na deze overnachting is het nog 35 kilometer naar de grens en bij Laa an der Thaya fietsen we met 5672 kilometers de grens van Oostenrijk over!!

• 20 September 2012 - 21:06

Wanda:

Klinkt goed dat eten! Jullie konden ook wel wat extra gewicht gebruiken :-)
    Veel plezier nog en goede terugreis!