Traject Noorwegen - Reisverslag uit Tolga, Noorwegen van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu Traject Noorwegen - Reisverslag uit Tolga, Noorwegen van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

Traject Noorwegen

Door: marjanenfloor

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

18 Juni 2012 | Noorwegen, Tolga

Traject Noorwegen 3 juni tm 13 juni

Eén ding is zeker, probeer niet in Noorwegen een route te volgen via wegwijzers, dat gaat namelijk niet lukken!! Na een aantal pogingen stoppen we er dan ook mee en gebruiken alleen de wegenkaart.
De klimmetjes worden nu echt serieus, door het gebrek aan alternatieven fietsen we wat vaker op doorgaande wegen, die erg rustig zijn, en het weer is vooralsnog prima om te fietsen; graadje of 15, meestal een zonnetje, niet zoveel wind en de regen valt meestal 's avonds of 's nachts.
En helaas het is gedaan met de luxe campingkeukens: een klein vertrekje met een gootsteen en een elektrisch oventje..geen tv-kamers meer..dus 's avonds buiten zitten of dan maar wandelen om warm te blijven.

Na de grensovergang met Zweden fietsen we naar het noorden richting Oslo, paralel aan het Oslofjord.
Hierbij passeren we Fredrikstad met een prachtige oude stad aan één kant van de Glomma en met aan de overkant de nieuwe stad.
De campings zijn wat dun bezaaid tussen Fredrikstad en Oslo en daarom maken we in Moss gebruik van een Vandrerhjem.

Vanaf Moss naar Olso wordt de zwaarste dag tot nu; we moeten behoorlijk klimmen ( hoezo vlakke kustweg!!), we krijgen een paar uur flink wat regen met windje tegen met een temperatuur van 10 graden en als wij pas om 19.00 uur in Oslo aankomen met de ferry vanaf Nessodtangen moeten we nog naar de camping fietsen op Ekeberg, deze ligt op een heuvel maar wel een prachtig uitzicht op de stad!
En als we dan na bijna 90 km en 7 uur fietsen om 21.00 uur de tent willen opzetten begint het ook nog eens te regenen!

De volgende ochtend schijnt het zonnetje weer en het is een prachtige dag om Oslo te bezoeken, nu zijn we al regelmatig in Oslo geweest maar het nieuwe operagebouw hadden we nog niet gezien.
Aan het eind van de middag worden we bij Eva en Oistein verwacht waar we een nachtje mogen blijven.

Uit Oslo fietsen we naar Lillestrom en daar nemen we de trein naar Kongsvinger ( geen overnachtingsmogelijkheden op dit traject, alleen dure hotels!!) en dat zonder gedoe, je zet gewoon je fiets met bagage en al in de trein, we hebben wel eens anders meegemaakt!
Kjerret is de volgende bestemming waar we twee nachten een hytte hebben op “Ronja Gård” bij Andrea en Henk, die we vorig jaar hebben leren kennen in Kasa.

Het traject van Kjerret naar Kirkenaer gaat door het Finnskogen natuurgebied ( we zien een eland met jong!) en het is een prachtig bosrijk gebied, licht glooiend, rustige wegen en langs prachtige meren.
Vanaf Kirkenaer volgen we de rivier de Glomma naar Elverum en ook dit is prachtig fietsen.
In Braskereidfoss noteren we onze tweede lekke band....die we droog kunnen verwisselen op het podium!!!

Voor de volgende week wordt er nog veel meer regen en kou voorspelt..tijd voor de trein!!
In Elverum bezoeken we 's ochtends het Skogmuseum en aan het eind van de middag nemen we de trein naar Tolga, waar Dennis ons met de auto komt ophalen.
En jawel, de volgende ochtend valt er natte sneeuw..14 juni!!! Maar dan we zitten lekker warm in “ons” hutje in Kasa!!

Midzomernacht is 23 juni en dat willen we meevieren dus tot die tijd blijven we in Kåsa!!

• 18 Juni 2012 - 15:08

Ingrid:

Wat een kanjers zijn jullie. Zo tussen neus en lippen door vertellen dat je 90 kilometer gefietst hebt. Leuk dat jullie in ieder geval blijven tot en met Sankt Hans Aften. Hopelijk dan beter weer als vorig jaar :)

• 23 Juni 2012 - 15:06

Andersson&Sebastiaan:

Hee Marjan en Floor,

Hoe is het daar?
    Wij vieren midzomernacht nu in Zweden, kortom weer een groot feest.
    We eten aardappels, vis en schnapps. Ook dansen we rondom de midzomerkrans.

Groetjes Fam. Andersson & Sebastiaan!

• 25 Juni 2012 - 07:00

Jeanne-marie:

wij vieren gewoon midzomernacht thuis. Geen speciale dingen en gewoon vroeg naar bed.
    Het lijkt me wel gezellig daar.
    Jullie zijn wel echte kanjers, met zoveel kilometers achter de rug op de fiets.
    Succes en de groetjes daar.