Traject Polen - Reisverslag uit Teschen, Polen van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu Traject Polen - Reisverslag uit Teschen, Polen van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

Traject Polen

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

06 September 2012 | Polen, Teschen

22 augustus t/m 6 september

Na 3 nachten bij Wojtek en Ela te hebben geslapen verlaten we op zaterdagochtend Warschau, het zijn hele bijzondere dagen geweest en we moeten afscheid nemen van een stel leuke en gastvrije mensen.
Warschau is een leuke stad met een “oud” centrum, helaas is in WO II bijna alles vernietigd en heeft men de stad weer moeten opbouwen.

Er zijn een paar dingen die ons direct opvallen aan Polen en dat zijn de vele loslopende honden die gelukkig banger zijn voor ons dan wij voor hen, het vele zwerfafval , je struikelt over de Jezus en Mariabeelden in dit overwegend Katholieke land en we overnachten weer sinds Finland op “echte” campings, of bij een hotel waar we gebruik kunnen maken van het sanitair.
Oversteken bij een zebrapad is op eigen risico..de auto's rijden gewoon door..opletten dus!!

Het is niet altijd goed duidelijk welke weg waar naar toe gaat met als gevolg dat we regelmatig terug moeten, of de weg is doodlopend of we staan voor een rivier waar geen brug of pontje is!
We fietsen door middelgrote plaatsen waar al het verkeer door heen raast zonder vaart te minderen.
Polen is wel lid van de EU maar het betaalmiddel is nog steeds de Zloty en ook hier is alles veel goedkoper.
In de grote nieuwe huizen op het platteland wonen meestal hele familie's omdat zorginstellingen hier nog erg dun bezaaid zijn.

Nadat we eerst 2 dagen hebben gehad met regen en een graadje of 20, schijnt vanaf dinsdag weer de zon en loopt de temperatuur op naar 28 graden op vrijdag.

We volgen de loop van de rivier de Wisla richting Krakau, een redelijk vlak traject met maar één dag behoorlijk wat klimmetjes.
De eerste paar dagen fietsen we door de “Betuwe” van Polen met de vele fruitbomen, frambozen, pruimen, etc. en vervolgens door akkerbouwgebieden met kleine boertjes die soms maar 2 of 3 koeien hebben.
Meestal lukt het ons om over kleinere en rustige wegen te fietsen die soms wat “hobbelig” zijn..!
En moeten we over de drukkere wegen dan zijn de meeste automobilisten heel vriendelijk voor ons, een enkele uitzondering daargelaten.

Kaziemiers Dolny is een leuk Middeleeuws plaatsje waar we een overnachting doen en genieten van de plaatselijke specialiteit; een zoet brood gebakken in de vorm van een haan “ Koguty”.
Om hier te komen hebben we de Wisla moeten oversteken met een pontje; de “Gelderland”!

In Sandomierz ( Klein Krakau) komen we na een hele lange etappe ( 109 km!!) net voor dat het donker wordt aan en daarom zijn we maar wat blij dat Stefan uit Waddeweitz (Dtsld) ons uitnodigt om een happie mee te komen eten.
En ook de volgende ochtend maakt hij een ontbijtje voor ons..!!
Dit soort onverwachte ontmoetingen maakt het super leuk..zo ook de ontmoeting met Frans uit Haarlem, die samen met zijn vrouw Henny en dochter Iris al jaren een huisje hebben in Polen waar ze 5 maanden per jaar verblijven en dan een camping runnen.
Ook hier worden we gastvrij ontvangen en de volgende ochtend krijgen we een lift van Frans, zodat we niet de ruim 10 km over een drukke verkeersweg hoeven te fietsen, naar Koszyce.

Hier steken we nog eens een keer de Wisla over en via de vlakke weg aan de zuidkant van de rivier fietsen we de laatste 70 km naar Krakau, waar we midden in het oude centrum een appartementje hebben voor 4 nachten in een authentiek herenhuis op de 4de verdieping, zonder lift, zodat we al onze bagage meer dan 70 treden moeten opzeulen!!

Gelukkig hebben de Duitsers Krakau gespaard tijdens WOII en dat zie je dan ook.
Prachtig oud centrum met een enorm plein, een voormalige Joodse wijk met een aantal synagoges , kasteel Wawel met restanten van een vestingswal en dwars door de stad loopt de rivier de Wisla.
Paus Johannes Paulus II is bisschop van Krakau geweest en zijn beeltenis zie je dan ook regelmatig.

Niet ver van Krakau ligt het concentratiekamp Auschwitz ( Oswiecim) en zondagmiddag gaan we daar een kijkje nemen en krijgen we een rondleiding.
We bezoeken Auschwitz I en Auschwitz-Berkenau, het is moeilijk te beschrijven wat er door je heen gaat als je daar rondloopt, wetende dat op deze plek bijna anderhalf miljoen mensen op een verschrikkelijke manier zijn gestorven....!! Het maakt op ons een enorme indruk.

En ook de volgende dag zijn we onder de indruk als we een bezoek brengen aan Schindler's Factory, waar nu het oorlogsmuseum is gevestigd, en de voormalige joodse wijk Kaziemiers, waar we een synagoge bezoeken en ook het “plein met de stoelen” wat het centrum was van de Joodse ghetto.

Dinsdagochtend stappen we weer op de fiets en na een paar bewolkte dagen schijnt de zon weer en met een graadje of 23, prachtig fietsweer, trappen we richting Tsjechië.
Na Krakau verlaten we de Wisla en komen we in een iets heuvelachtig terrein waar we prachtige uitzichten hebben.
Wadowice is de geboorteplaats van paus Johannes Paulus II en menige toerist en pelgrim bezoekt deze dan ook. En dan moet je natuurlijk het beroemde pausengebakje eten; een tompouce maar ipv glazeur, witte poedersuiker.
Heel toepasselijk overnachten wij hier in het klooster van de Barefoot Carmelites-St Joseph Sanctuary, waar we om 6 uur s' ochtends, hoe kan het ook anders, worden gewekt door de kerkklokken.

De laatste overnachting in Polen doen we op een camping 10 meter voor de Tjechische grens in Cieszyn, een grensplaats die in tweeën wordt gedeeld door de rivier de Olza, die tevens de grens is.
De laatste 15 km hier naar toe gingen over flinke heuvels, de bergen liggen op een steenworp afstand van ons en dus moeten we weer flink werken!

Vrijdagochtend fietsen we naar het Tjechische deel van Cieszyn dat Tesin heet en op de brug kunnen we 5286 kilometertjes noteren!!

• 13 September 2012 - 13:34

Jeanne-marie:

voor een mooi, apart mariabeeldje houd ik me altijd aanbevolen!

• 14 September 2012 - 08:31

Ingrid:

Hoi Floor en Marjan
    Fijn om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Zoveel indrukken, landschappen en mensen. Veel succes verder en groetjes uit Noorwegen.