Traject Zweden II - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu Traject Zweden II - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

Traject Zweden II

Door: marjanenfloor

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

12 Juli 2012 | Zweden, Stockholm

27 juni tm 12 juli

Onze reis gaat voor de tweede keer door Zweden en nu van Idre aan de Noorse grens naar Stockholm aan de oostkust en krijgen we een heel andere kant van dit land te zien dan een paar weken geleden.
Héél veel bomen, héél veel muggen, heel veel klimmetjes en héél veel meren. Na een paar dagen alleen maar bomen heb je het wel gezien en van de vele kleine muggen wordt je gek en ook krijg je er grote bulten van die verschrikkelijk jeuken. De meren zijn prachtig maar door de vele klimmetjes zijn de dagen soms pittig te noemen!!
Als we Noorwegen een paar dagen achter ons hebben gelaten krijgen we ook nu weer prachtig zomerweer en gezien de reputatie van dit land betreffende het zomerweer hoor je ons niet klagen!

Na ons vertrek uit Kåsa begint het traject Zweden II met nog anderhalve dag in Noorwegen, en met een overnachting in Drevsjø is het de volgende ochtend nog 10 km naar de Zweedse grens die we passeren met 2390 km op de teller.

Vanaf de Noorse grens fietsen we nog een aantal dagen door bergachtig landschap, ook hier nog sneeuw, met aan weerszijden van ons alleen maar bomen en meren waar de muggen zich helemaal thuis voelen.

Na wintersportplaats Idre alleen nog maar bomen met als onderbreking krijgen we koffie krijgen aangeboden door een in Zweden wonende Engelsman die fietsvakanties organiseert in Italië en Zweden en als wij langs komen staat hij met koffie en broodjes klaar voor “Vasaloipe”voor wielrenners.
Särna, waar één van de oudste houten kerken van Zweden staat, komen we aan met regen en nemen daar een “kabouterhuisje”!
Via Älvdalen arriveren we op zondag met enorme hoosbuien in Mora en als we op de camping aankomen kunnen we het water uit onze schoenen gieten!
We overnachten in een heel leuk huisje en tot onze verrassing met tv zodat we de finale van het EK kunnen zien.

De streek waar we doorheen rijden heet Dalarna en behalve het natuurschoon en een ideaal gebied om te vissen is het ook vooral bekend door het Dalahästen, een houten paard wat het nationaal symbool is geworden van Zweden en werelds grootste houten Dalapaard, 3,70 meter hoog, staat in Mora.
Mora is ook bekend van de Vasaloipe, het jaarlijks langlaufevenement tussen Idre en Mora over een afstand van 160 km.

En dan begint vanaf zondag de zomer weer..ergens tussen de 20 en 25 graden en soms drukkend warm.( prima weer voor de muggen!!)
Fietsend langs het Siljanmeer en de rivier de Österdalälven komen we door een heuvelachtige streek met kenmerkende roodbruine huizen en heel veel bloeiende lupinen, prachtige route langs meren maar wel een pittige want als we via Leksand in Sifferbo aankomen hebben we 104 km achter de rug met de hele dag een flinke wind tegen.
Vanaf Borlänge volgen we de Sverigeleden fietsroute weer, net als aan de westkust.

Onderweg naar Hedemora ontmoeten we een geo-catchingende vader en zoon en vervolgens overnachten we op de meest slechte camping die we ooit hebben gezien, wel 2 toiletten en één douche voor wel 60 mensen...dus het sanitair slaan we hier over en we gaan daarvoor naar de MacDonalds.

In Avesta houden we op donderdag een rustdag en onze aardige buurman Lars, met een caravan uit 1983 die 2 minuten verwijderd is van zijn huis, nodigt ons 's avonds uit voor een drankje en de volgende dag kookt hij zelfs voor ons!

Sala, hier ontmoeten we 2 enthousiaste Belgische fietsers uit Gent die met een vrachtboot naar Zweden zijn gekomen, is bekend om de zilvermijnen.
Vanaf nu wordt het landschap heel licht glooiend, bijna vlak soms en krijgen we een aantal dagen met wat buien maar de temperatuur blijft prima.
Het traject naar de universiteitsstad Uppsala, is er ook één met heel veel klimmetjes en als we op de camping zijn hebben we bijna 100 kilometers afgelegd.
Maar toch gaan we 's avonds nog even met de bus naar het oude centrum.

De weg naar Stockholm is wat langer dan verwacht en dus doen we nog een extra overnachting in Edsberg waar we Wojcieck uit Polen ontmoeten die op de fiets een rondje Baltische Zee doet.
In Warschau zijn we straks bij hem van harte welkom..!

En dan zijn we in Stockholm en hebben we vakantie......!! Een paar dagen niet fietsen en alleen maar de toerist uithangen.
Vanaf Ängby camping is het 20 minuten met de metro naar de Gammle Stan en dus een perfecte locatie om een paar dagen te blijven en hier nemen we een stuga voor 3 nachten.

Stockholm is een prachtig stad met z'n duizenden eilandjes, een oude binnenstad met vele mooie gebouwen uit 1600, het Koninklijk Paleis, etc... er is ontzettend veel te zien.
Zowel wandelend als met een hop on-hop off boot verkennen we de stad en doen we een bezoek aan het Vasamuseet, waar het beroemde oorlogsschip de Vasa ligt dat maar 1300 meter heeft gevaren om vervolgens te zinken in de haven van Stockholm.
Het vakantieseizoen is inmiddels begonnen en dat is hier goed te merken..busladingen vol met toeristen!!

Omdat we pas donderdagavond de ferry naar Turku nemen hebben we nog een hele dag om met een volgepakte fiets nog meer van de stad te zien.
Wij sluiten ons bezoek aan Zweden af met een bezoek aan de 155 meter hoge Kaknäs Televisietoren, waar we Stockholm nog vanuit de hoogte bekijken.

Bij de ferry wacht ons nog een “verrassing”, we kunnen in eerste instantie niet mee want we hebben de fietsen niet geboekt en omdat de boot vol is moeten we in de wachtrij.
Een vriendelijke jongeman lost dit probleem op en om 19.30 uur varen we de haven van Stockholm uit en nu zien we hoeveel eilandjes er wel niet zijn...het duurt uren voordat we op open zee zijn.

De teller staat op 3135 km als we de ferry op gaan!

Foto's volgen !!!

• 16 Juli 2012 - 15:12

Jeroen:

leuk dat jullie al zo ver zijn. het is maar goed dat Floor erbij is, daardoor krijg je nogal eens te eten. (haha). Als je tocotolin smeert, heb je geen last van de muggen. Dat heb je natuurlijk wel bij je!
    Heel veel groeten en zet m op.

• 16 Juli 2012 - 17:54

Ingrid:

Leuk verslag weer. We kunnen zo lekker meeleven met jullie. Alleen die muggen, verschrikkelijk. Ook ik zit onder maar, dankzij de speciaal aangeschafte hoed , in ieder geval niet in mijn gezicht. Fijn dat je op de meeste plaats zo goed wordt ontvangen. Ga zo door. Groetjes.

• 16 Juli 2012 - 18:12

Lisette & Maarten:

Leuk verslag! Ben benieuwd naar de foto's. Jullie hebben al flink wat kilometers afgelegd, goed bezig :-). Veel plezier!

• 17 Juli 2012 - 08:19

Hester:

Afgezien van de muggen, klinkt het alsof jullie je goed vermaken :-) Wij zijn ook erg benieuwd naar de foto's. Zal vanavond ook een paar van onze vakantiefoto's naar jullie mailen! Dikke kus van ons