Traject Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu Traject Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

Traject Finland

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

25 Juli 2012 | Finland, Helsinki

13 juli tm 25 juli

Traject Finland is wel een heel bijzondere geworden..niet zoveel gefietst maar wel veel andere super leuke dingen gedaan.
Er wordt zowel Fins als Zweeds gesproken en ook wordt alles in 2 talen aangegeven.
De euro kunnen we weer gebruiken en de prijzen zijn iets vriendelijker dan in de andere Scandinavische landen.
Wel is het hier een uur later dan in Nederland en bij de overtocht gingen we gelijk in de fout..zowel de wekker verzet als een uur verschil..dubbel op dus!!

Met een rustige overtocht komen we 's ochtends om 7 uur aan in Turku dus eerst maar een bakkie op de markt om wakker te worden.
Vervolgens zoeken we de Kuninkaantie ( Kings road) fietsroute op die we zullen gaan volgen tot Helsinki.
Het is een dag van jasje aan/jasje uit, met zo nu en dan een fikse bui,( fijn al die bushokjes!)
Het traject is licht glooiend en gelukkig is het niet koud, graadje of 20.

De campings zijn dun bezaaid in deze streek dus we beginnen al gelijk met twee dagen van meer dan 80 km en 6 1/2 uur op de fiets, en met name het traject naar Ekenäs (Zweeds)/ Tammisaari (Fins) is er één met heel veel steile klimmetjes, er komt geen eind aan!!
Dag 3 regent het en wordt dus een rustdag en met alleen een kort bezoekje aan de binnenstad doen we deze dag niets.
Hakon is de zuidelijkse plaats van Finland maar om er te komen moet je zowel heen als terug dezelfde weg afleggen en daar houden wij niet van...dus we nemen de bus heen en de trein terug en blijven nog een derde nachtje op dezelfde camping.
Tot Karjaa moeten we heel wat kilometers over gravel fietsen en daar hebben we een appartement geboekt bij particulieren, schitterende plek midden in het bos en vlak bij een meer.

Door gebrek aan campings en omdat Floor een probleempje heeft met zijn fiets nemen we probleemloos de trein van Karjaa naar Helsinki, zo'n 90 km.
Daar aangekomen bezoeken we eerst de fietsenmaker maar die kan niets anders doen dan er naar kijken dus besluit Floor om maar verder te fietsen zonder standaard en met een zwaar sturende fiets.

Op de Rastila camping, zo'n 18 km buiten de stad zetten we de tent op voor twee nachtjes.
Op donderdag bezoeken we de City waaronder de Rotskerk ( Temppeliaukion Kirkko), het openlucht museum ( Seurasaari) en wandelen door het oude centrum.

De volgende middag fietsen we naar Marko en Nanna, slechts 2 km, om met hen een paar dagen te gaan zeilen, ook Otto de hond gaat mee.
We gaan vrijdag en zaterdagavond voor anker bij 2 eilandjes waarvan er ééntje bewoond is,en met heel rustig en zonnig zomers weer is het genieten. We zwemmen zelfs in water van 13 graden!!

Zondagmiddag varen we terug naar Helsinki waar Frank ( collega Marko) ons komt ophalen voor een bezoek van 2 dagen aan zijn woonplaats Nikkilä/Nickby, 35 km verwijderd van Helsinki.
Hij laat ons iets van de omgeving zien waaronder het oude centrum van Porvoo.
Bijna alle Finse huizen hebben een sauna en dus ook Frank , en hij steekt deze 2 keer voor ons aan alsook de bbq..met een spatje regen en een iets mindere temperatuur is het prima weer voor dit soort activiteiten.
In Nikkilä zelf staat de St. Sigfrid's kerk uit 1450 en een viertal gekleurde koeien die zijn gemaakt van oude auto's!

De laatste nacht in Finland brengen we door bij een andere collega van de beide mannen;
Jaana, die samen met haar gezin in het centrum van Helsinki woont.
Donderdagochtend fietsen we naar de terminal van de Viking Line om de ferry naar Tallinn te nemen, een rustige overtocht die ruim 2 uur duurt.
Wij verlaten Finland met 3397 km achter de rug en nog vele voor de boeg!!

We had a lovely weekend on the boat with Marko and Nanna,real nice stay with Frank and we saw some beautiful places and last but not least: tuesdaynight we were invited to sleep our last night in Finland at Jaana and Alvi..such a hospitality here in Finland !!!

• 27 Juli 2012 - 16:22

Lisette:

Leuk verslag! Wat hebben jullie weer allemaal leuke dingen gezien en gedaan! Veel plezier in Estland.