Traject Estland - Reisverslag uit Ikla, Estland van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu Traject Estland - Reisverslag uit Ikla, Estland van Marjan en Floor - WaarBenJij.nu

Traject Estland

Blijf op de hoogte en volg Marjan en Floor

10 Augustus 2012 | Estland, Ikla

25 juli tm 10 augustus

Wat een ruimte in Estland; een land dat 4500 km2 groter is dan Nederland en met minder dan 2 miljoen mensen, dat betekent ruimte, heel veel ruimte..!
Uren fietsen met alleen bomen als gezelschap, zo nu en dan een “dorpje” passeren, eingelijk alleen maar een paar huizen, af en toe een oud graanmolentje en dan te bedenken dat we door het dichtst bevolkte deel van het land fietsen in de vakantiepiek!
Het land is Hollands vlak en de kust doet een beetje denken aan Zuid-Frankrijk, vanwege de begroeiing.
In de bossen worden we gek van de grote steekvliegen en dat maakt dat we vooral dan een beetje vaart moeten houden om niet helemaal lek te worden gestoken.
De nachten worden nu echt langer en donkerder, jammer want die lange avonden vinden we heerlijk!!!

Het plan om via St. Petersburg naar Estland te fietsen hebben we laten varen omdat we onderweg
te vaak mensen hebben horen zeggen dat het niet veilig zou zijn en dus hebben we besloten direct naar Estland te gaan.

De overtocht van Helsinki naar Tallinn was een rustige en met maar 2 uurtjes varen komen we aan in een zonnig en warm Tallinn, een vroegere Hanzestad.
In het Tallinn City Hotel parkeren we de fietsen op onze kamer en van hieruit zitten we zo in de prachtige oude binnenstad, welke erg populair is gezien de vele busladingen toeristen!
Het eerste wat ons opvalt is, dat hier alles zo goedkoop is na een paar maanden Scandinavië!

De volgende dag gaan we naar een dagelijkse markt met de vele oude gebouwtjes, nemen een kijkje in de Russisch Orthodoxe Kathedraal en bezichtigen de oude binnenstad.
Voordat we vrijdagochtend uit Tallinn vertrekken, beklimmen we eerst nog de toren van de St. Olaf Kerk vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over de stad.

Veranderde plannen betekent ook een andere route en vanaf Tallinn volgen we nu de Eurovelo nr. 10 , deze gaat voornamelijk langs de kust en met het leuke zomerweer is het prima fietsen in dit vlakke land. En als wij de camping missen en in een Spa hotel terecht komen met uitzicht op zee is de eerste fietsdag in Estland niet slecht te noemen!
De volgende dag is weer een dag met alleen maar bomen en inmiddels ook met steekvliegen. Een overnachting op een natuurcamping in de duinen zonder faciliteiten betekent wassen in de zee!
's Avonds worden we na een hele warme zomerse dag verrast door een fikse onweersbui.

Maar de volgende ochtend schijnt de zon weer en als wij dan in Haapsalu, met ook een oud centrum, op zoek gaan naar de “camping” wordt het ons duidelijk dat de campings zoals wij die kennen hier niet bestaan.
Hier zetten wij ons tentje bij een hostel op een grasveldje, wel met een eenvoudig sanitair maar een keuken zoals wij dat al die maanden gewend waren is er niet meer bij. En 's avonds weer onweer en regen na een warme dag!
Dit betekent gelijk het einde van een paar dagen warm zomerweer met temperaturen tegen de 30 graden en we krijgen nu bijna dagelijks regen, soms flinke hoeveelheden.

In Rohuküla nemen we de ferry naar het eiland Hiiumaa met 10.000 inwoners, drie grote vuurtorens, en heel veel natuur, een eiland voor rustzoekers.
Langs de kust fietsen we via Kuri naar Kärdla en dan naar Kõpu over soms moeilijk begaanbare gravelweggetjes, en daar vinden we zowaar een echte camping met modern sanitair en hier blijven we drie nachten.

Op de vuurtoren van Kõpu hebben we een mooi uitzicht over het eiland en we gaan weer eens een paar uurtjes naar het strand.

Dit waren we vrijdags ook van plan maar ipv op het strand liggen met 28 gr., fietsen we door de stromende regen over een gravelweg door een bos met zwermen aggressieve steekvliegen, terug naar de camping voor een warme douche..!!

Zaterdagochtend nemen we de ferry naar het grotere en drukkere eiland Saaremaaen vlak voor de ferry kunnen we lekke band nr. 3 noteren!
Met één overnachting op dit eiland fietsen we de volgende dag gelijk door naar het vasteland.
Onderweg passeren we nog het eiland Muhu wat verbonden is met een dam aan Saremaa.
Dan wederom een ferry dit keer naar Virtsu en dan we zitten weer op het vasteland en gaan we wederom langs de kust richting Pärnu, één van de grotere steden in dit land.

Omdat wij niet goed hebben opgelet zitten we 's middags zonder drinkwater en rest ons niets anders dan om aan te bellen bij een huis. Hier krijgen we niet alleen water maar kunnen we ook onze tent opzetten en genieten van een hapje en een drankje.
Wij zijn terecht gekomen bij het Finse gezin van Max en Cecin, en wat Finse vrienden, die de vorige avond een muziekfestival hadden georganiseerd bij hun vakantiehuis, wij zijn juist op tijd voor de after party!!

Dag 100 van onze reis begint en eindigt met héél veel regen en inmiddels is Estland voor ons het land met de meeste regen geworden. De weg naar Pärnu is er ook ééntje met veel bos maar ook met iets meer huizen en zo nu en dan een klein dorpje en hier zien we voor het eerst armoedige huisjes en slecht onderhouden ongezellige huizencomplexen. Verschil tussen arm en rijk is hier duidelijk groter dan in Nederland.

In de badplaats Pärnu nemen we eerst voor 2 nachten in Villa Kanali een kamer maar dat verlengen we naar 3 nachten ivm wel heel erg herfstachtig weer met veel regen en sterke wind.
Geeft ons mooi de tijd om wat van de historische stad te zien, tussen de buien door een standwandeling te maken, wasje te doen,etc.!!
Hier ontmoeten we Liise en Jarmo, hele leuke mensen uit Finland.

Woensdagochtend stappen we met een zonnetje weer op de fiets en gaan richting Riga, eerst over een rustige weg maar al gauw fietsen we op een drukke A1 en als het dan ook nog gaat plenzen is het niet erg aangenaam fietsen.
Maar zoals de meeste dagen is het aan het eind van de middag weer droog en schijnt de zon en wordt het een graadje of 20.

De grensovergang met Letland bij de grensplaatsen Ikla en Ainiža passeren we met 4045 km!!!

• 12 Augustus 2012 - 10:32

Ingrid:

Fijn dat we weer wat van jullie horen. Wat een belevenissen. De ene keer de fietsen tesamen met jullie op jullie slaapkamer en de andere keer alles en iedereen buiten. Veel regen , en wij dachten dat wij daar patent op hadden. Heel veel fietsplezier verder.

• 14 Augustus 2012 - 11:48

Jeanne-Marie:

Fijn om weer wat van jullie te horen en te zien.
    Wat een belevenissen!
    Geniet ze.